Αγαπητό ημερολόγιο: Αυτοκριτική

Δεν μ’άρεσαν ποτέ οι προσδιορισμοί για τον εαυτό μου, πχ δεν είμαι ροκού, μεταλλού ή δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο επειδή ακούω την συγκεκριμένη μουσική. Γενικά αποφεύγω τους προσδιορισμούς αυτού του είδους επειδή δεν μ’αρέσουν οι περιορισμοί και τα «πρέπει». Γιατί αν ενταχτείς σε κάποια ομάδα, όλοι περιμένουν πως θα έχεις μια συγκεκριμένη συμπεριφορά, συγκεκριμένη ιδεολογία και συγκεκριμένη αντιμετώπιση όσον αφορά διάφορες καταστάσεις. Και ναι μεν έχω μια συγκεκριμένη ιδεολογία αλλά είναι δική μου και δεν έχει «πρέπει» από άσχετους!!

Σχετικά πρόσφατα δέχτηκα όμως τον προσδιορισμό  «άθεη», κι όχι μόνο δεν με ενόχλησε – μόνη μου τον υιοθέτησα – αλλά μ’άρεσε κιόλας για να είμαι ειλικρινής. Μ’άρεσε κυρίως γιατί θεώρησα πως μου ταιριάζει μιας και υποδηλώνει απλά πως δεν πιστεύω σε κάτι! Ακούγεται τόσο απλό! Και το κυριότερο, δεν περιέχει δόγματα, δεν περιέχει «πρέπει» γιατί απλά δεν χαρακτηρίζεται από συγκεκριμένη ιδεολογία, υποτίθεται πως οι άθεοι δεν είμαστε μια ομάδα με κοινά χαρακτηριστικά, το μόνο κοινό είναι η έλλειψη πίστης στον θεό, άντε και η αγάπη για την γνώση…

Ναι ε; Καλά να πάθω, αφού το ξέρω, οι άνθρωποι δεν είναι πλάσματα εμπιστοσύνης, είτε είναι θρήσκοι, είτε είναι άθεοι, είτε είναι αριστεροί, δεξιοί, παναθηναϊκοί, έλληνες, ξένοι, οτιδήποτε (ναι ναι, μες στην αισιοδοξία είμαι σήμερα)…

Όσο περνάει ο καιρός βλέπω αγαπητοί μου αναγνώστες πως αυτό που νόμιζα μάλλον δεν ισχύει, τουλάχιστον όχι 100%. Πολλοί άθεοι σκέφτονται με παρόμοιο τρόπο βέβαια και από την πλευρά τους όντως δεν υπάρχουν πρέπει. Βλέπω όμως και κάποιους που φανατίζονται με τρόπους παρόμοιους με τους πιστούς. Και ακούω πως ένας άθεος πρέπει να κάνει αυτό, και πρέπει να πιστεύει το άλλο και δεν πρέπει να λέει αυτό, αλλιώς δεν είναι άθεος!! Τι έγινε ρε παιδιά, βγάλαμε κανένα δόγμα αθεΐας και δεν το πήρα χαμπάρι;

Εκτός του ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα της γνώμης του και ο καθένας μιλάει για τον εαυτό του και μόνο, προσωπικά δέχομαι πως οι απόψεις μου είναι εξελισσόμενες! Κάθε μέρα μαθαίνω νέα πράγματα, γνωρίζω νέους ανθρώπους και έχω την ευκαιρία να δω τα πράγματα κι από μια καινούρια οπτική γωνία. Οι απόψεις μπορεί να αλλάξουν κάποια στιγμή, αυτό δεν είναι κακό, είναι εξέλιξη (συνήθως).

Επίσης μπορεί σήμερα να υποστηρίζω κάτι που είναι λάθος, δεν έχω δικαίωμα όμως να κάνω λάθος (είμαι και μικρή σχετικά ακόμα εεεε, μην το ξεχνάμε κι αυτό :p); Να το εξερευνήσω και να δω τι γίνεται; Ο καθένας μπορεί (και πρέπει) να μου πει την γνώμη του, να μου δείξει τον δρόμο που ο ίδιος θεωρεί σωστό, γιατί μόνο έτσι μπορώ να έχω σφαιρικές απόψεις για το κάθε τι, όμως κανένας δεν έχει το δικαίωμα να προσπαθήσει να μου επιβάλλει κάτι ή να με κράξει επειδή διαφωνούμε, άσχετα με το αν έχω δίκιο ή άδικο. Δηλαδή οκ, έχει το δικαίωμα να με κράξει, αλλά τότε έχω κι εγώ το δικαίωμα να τον γράψω γιατί δεν θα μ’αρέσει ο τρόπος του και γιατί το κράξιμο δεν αποτελεί επιχειρηματολογία. Ήθελα όμως να ελπίζω πως για κάθε διαφωνία μπορεί να υπάρχει ένας πολιτισμένος διάλογος.

Ναι, οκ, όλα είναι θέμα εμπειριών, και δεν διαφωνώ πως κάποιοι άθεοι θα είχαν πολύ άσχημες εμπειρίες με θρήσκους, οπότε θα υπάρχει αντανακλαστικά μια έμφυτη αντιπάθεια. Κι εγώ όταν μιλάω με μερικούς εξαιρετικά φανατισμένους πιστούς ενοχλούμαι αφάνταστα, και δεν μπορώ να διανοηθώ πως μπορεί μια θρησκεία να διαστρεβλώσει τόσο πολύ το μυαλό ενός ανθρώπου και βλέπω πως κάθε ελπίδα διαλόγου έχει πεταχτεί από το παράθυρο προ πολλού…

Όμως από έναν άθεο έχω παραπάνω απαιτήσεις η αλήθεια είναι. Υποτίθεται πως στην αναζήτηση της αλήθειας ακολουθούμε τον δρόμο του ορθολογισμού, της κριτικής σκέψης, της αντικειμενικότητας ίσως; Που είναι η αυτοκριτική μας; Και το κυριότερο, που είναι το συναίσθημά μας;

Γενικά αυτή την γαμημένη ερώτηση θέλω να την κάνω σ’όλο τον κόσμο!

Γιατί πρέπει οι ταμπέλες να μας προσδιορίζουν κι όχι το γεγονός ότι είμαστε άνθρωποι;

Γιατί πρέπει επειδή είμαι άθεη να τα βάζω μονίμως με τους πιστούς; Δεν γουστάρω ρε φίλε, ένας από τους πιο γαμάτους ανθρώπους που γνώρισα στην ζωή μου είναι καθολικός και αυτό δεν αλλάζει όσους άθεους κι αν γνωρίζω! Η κολλητή μου είναι χριστιανή, είναι πανέξυπνη, έχει γαμώ τις απόψεις στα περισσότερα θέματα, έχει διαβάσει άπειρα βιβλία και είναι πάντα δίπλα μου, κι ας τσαντίζεται όταν βρίζω τα θεία της. Κι είμαι σίγουρη πως υπάρχουν άπειροι άλλοι πιστοί που είναι έτσι (για να μην πιάσω τώρα τους παγανιστές που είχα γνωρίσει που ήταν όλοι μια χαρά παιδιά). Δεν λέω πως αυτοί είναι καλά άτομα επειδή είναι θρήσκοι, καμία σχέση, αλλά αντίστοιχα και το ότι κάποιος είναι άθεος δεν του προσδίδει αυτόματα θετικά χαρακτηριστικά!! Ξεκαβαλήστε λέμε, και οι μεν και οι δε, αμάν πια!!

Και τέλος πάντων ναι, μου την δίνει η ασυδοσία της εκκλησίας, μου την δίνει η ολοκληρωτική τύφλωση πολλών πιστών, μου την δίνει η μιζέρια και η μικροψυχία κάποιων άλλων πιστών (για τους ιερείς ας μην αρχίσω γιατί δεν μας ξεπλένει ούτε ωκεανός μετά), μου την δίνει ο φανατισμός τους, η κουφαμάρα που τους δέρνει, ο δογματισμός τους που επιτρέπει σε μερικούς ηλίθιους να μας εκμεταλλεύονται όλους. Γι’αυτό και κράζω εδώ!  Και γι’αυτό κράζω και γενικότερα, γι’αυτό είμαι άθεη, γι’αυτό ανοίγω συζητήσεις για το θέμα, γι’αυτό προσπαθώ να συζητώ με πιστούς, αλλόθρησκους και άθεους, γι’αυτό ασχολούμαι γενικότερα, γιατί η εκκλησία – και τώρα τελευταία και η θρησκεία – με έχει εκνευρίσει τόσο πολύ που νιώθω πως επιβάλλεται να γίνει κάτι.

Όμως αν ξεχάσω πως μιλάω για ανθρώπους, πως κι εγώ κάνω τα λάθη μου, πως η δική μου αλήθεια δεν είναι η απόλυτη αλήθεια στο σύμπαν, απλά αυτή που ταιριάζει καλύτερα με το δικό μου μυαλό αυτή την δεδομένη στιγμή, αν δεχτώ πως σαν άθεη πρέπει να έχω συγκεκριμένη συμπεριφορά και συγκεκριμένες ιδέες, τότε έχω χάσει το παιχνίδι – τότε τι διαφορά έχω από αυτούς που κατακρίνω; Αν δεν μπορώ να δω τον άνθρωπο, αν χάσω κι εγώ την όρασή μου όσον αφορά την ανθρωπιά και την ευαισθησία του καθένα, πέρα από τις μάσκες και τις ταμπέλες, τότε πως θα μπορέσω να προσθέσω έστω κι ένα λιθαράκι στις φωνές που ζητάνε κάτι καλύτερο; Αν δεν κρίνω πρώτα τον εαυτό μου ποιο δικαίωμα έχω να κρίνω όλους τους άλλους;

Ουφ, σταματάω εδώ, μπήκε το αγχολυτικό μου μπαλάκι στο msn και ηρέμισα, κουράστηκα με το κράξιμο σήμερα. Απλά δεν μ’αρέσουν τα κολλήματα, οι φανατισμοί, οι δογματισμοί και η έλλειψη αυτοκριτικής, από όποια πλευρά κι αν προέρχονται. Κι επίσης δεν μ’αρέσει η δημιουργία στρατοπέδων, εμείς είμαστε οι από δω, κι οι άλλοι οι από κει και δεν υπάρχουν κοινά σημεία, ανήκεις ή εκεί ή εδώ αλλιώς είσαι προδότης. Επειδή μερικοί πιστοί είναι κολλημένοι δεν πάει να πει πως πρέπει να παίξω κι εγώ το παιχνίδι τους και να γίνω σαν κι αυτούς… Δεν άνηκα ποτέ πουθενά, κι ήταν καλά…

ΥΓ: Ας μην χαρούν οι διάφοροι φανατίλες χριστιανοί, εξακολουθώ να είμαι άθεη – απλά μερικοί από εσάς δεν μπορούν να καταλάβουν τί σημαίνει αυτό – δεν παίζει να αρχίσω να πιστεύω ξαφνικά σε πράγματα που θεωρώ αδιανόητα (είδατε;  είμαι και ευγενική…)  απλά μια αυτοκριτική είναι απαραίτητη που και που (μια αυτοκριτική κι ένα κράξιμο εφ’όλης της ύλης :p)…

14 thoughts on “Αγαπητό ημερολόγιο: Αυτοκριτική

  1. Ο/Η aeroxeimarros λέει:

    Ίσως , η πιο αγνή και καθαρή περιγραφή αθεΐας σε κείμενο που έχω διαβάσει σε μπλόγκ!

    Τελικά, το πιο κρίσιμο ερώτημα δεν είναι η ύπαρξη η μη του θεού αλλά στο κατά πόσο οι άνθρωποι μπορούν να λειτουργήσουν ανθρώπινα!!

    Βέβαια, εκτός αυτού, η έννοια της «λογικής» χάνεται στο χαώδες σύμπαν και καλύτερα να αναρωτιόμαστε(υπερβαίνει τον Θεό) :γιατί υπάρχουμε εφόσον θα μπορούσαμε και να μην υπάρχουμε; Αυτό δεν θα το μάθουμε ποτέ. Μόνο ο Θάνατος είναι σίγουρος, οπότε πριν από αυτόν ας χαρούμε τα μυστήρια της ζωής.

  2. Ο/Η billtaxi λέει:

    ο νιτσε ελεγε ψαχνεις για οπαδους ψαξε για μηδενικα ,εγω σε αγαπαω για αυτο που εισαι και οχι για αυτο που θα ηθελα να εισαι.με εκτιμηση billtaxi

  3. Ο/Η aeroxeimarros λέει:

    @billtaxi

    Ωραίο το απόσπασμα του Νίτσε αλλά σου υπενθυμίζω ότι ο εν λόγω φιλόσοφος κινήθηκε κυρίως στο πλαίσιο του παράλογου προσπαθώντας να καταδείξει(μέσω της σκέψης) ότι η αλήθεια είναι πλασματική, καθώς είπε: «Τίποτα δεν είναι αληθινό άρα όλα επιτρέπονται»!

    Ε, όχι ένας σοφιστής-μηδενιστής ήταν! Έξυπνος μεν αλλά……

  4. Ο/Η Prince Of The City λέει:

    Θεεικο το κειμενο σου (lol @ Θεϊκο)
    Μου αρεσε πολυ αν και επιασα καποιον τονο απολογιας καπου κει μεσα….

    Φιλακια!

  5. Ο/Η fr0g λέει:

    Γιαυτό σε χάσαμε; Όντως εκφράστηκαν τέτοιες απόψεις εκεί μέσα αλλά υπήρξαν και αντιλογίες. Δεν εκφράζουν κανένα σύνολο όσες απόψεις κι αν ακουστούν εκεί.

  6. Ο/Η Ιοκάστη λέει:

    @Aeroxeimarros,
    Χεχε, δεν ήταν σκοπός μου βέβαια να περιγράψω την αθεΐα, αλλά την δική μου εκδοχή της αθεΐας, τι σημαίνει δηλαδή για μένα. Προφανώς και δεν είναι υποχρεωμένοι να συμφωνούν όλοι μαζί μου (ωραία θα ήταν όμως ε; :p :p χιουμοράκι).
    Χμ, ωραίο το ερώτημα που θέτεις, οι άνθρωποι μάλλον όμως δεν μπορούν να λειτουργήσουν ανθρώπινα ή έχουμε δώσει λάθος ορισμούς σε μερικές λέξεις..

    @billtaxi,
    Ο Νίτσε καλά τα λέει συνήθως, ποιος τον ακούει όμως… Το θέμα είναι και πάλι πως ορίζει ο καθένας τις λέξεις και πως του αρέσει να αυτοπροσδιορίζεται..

    @Πρίγκηπα,

    Ευχαριστώ! Δεν ξέρω για τον τόνο απολογίας, 1000 τόνους πέρασα όταν το έγραφα, τι στο καλό, κάπου θα ήταν και η απολογία εκεί μέσα (malkavian που λέμε; Κάτι τέτοιο😉 )

    @fr0g,
    Όοοοοοοοοοοχι βρε, καμία σχέση!!! Σιγά μην έφευγα άμα σπαζόμουνα, δεν ξέρεις τι πεισματάρα είμαι!!

    Σοβαρά καμία σχέση το άρθρο με ό,τι μπορεί να έχει ειπωθεί στο φόρουμ. Έχω εξαφανιστεί γιατί λίγο το καλοκαίρι, λίγο κάτι άσχετα τρεξίματα, όλη μέρα έξω είμαι κι όταν είμαι σπίτι συνήθως το κεφάλι μου είναι καζάνι κι αποφεύγω το pc. Άσε που προσπαθώ (μάταια) να παρακολουθώ καμιά 20αριά blogs κι έχω χάσει τον μπούσουλα… Προσπαθώ αργά αργά να επανέλθω με κάποια σχόλια, ούτε άρθρα δεν προφταίνω να βάζω (δες με τι ρυθμό μπαίνουν τώρα τελευταία).. Τέλος πάντων, καλέ τι γίνεται στο φόρουμ; Αχ έχω χάσει επεισόδια κι εκεί, στείλε μου κανένα mail με links από τις συζητήσεις που ανέφερες, μου κίνησες την περιέργεια!!

  7. Ο/Η Μάνος λέει:

    Ιοκάστη,
    συμφωνώ με όλα όσα γράφεις. Έχω εκφράσει προφορικά και γραπτά την ανησυχία μου να μη μετατραπεί η αθεΐα σε ένα δόγμα παρόμοιο με αυτά που αρνιόμαστε να χαλάνε τις ψυχές και τα μυαλά μας. Από την άλλη όμως περιμένεις πως αφού ο πιστός και ο άθεος είναι πολίτες της ίδιας κοινωνίας δε θα διαφέρουν σε όλες τις κοινωνικές τους συμπεριφορές. Όπως λες και συ, η ταμπέλα του άθεου προσδίδει στο άτομο μόνο την αποδέσμευση από τα θεία. Για τα επίγεια και κοινωνικά όμως δεν προσδίδει απαραίτητα την ίδια ομάδα σκέψεων και λογικής στο κάθε άτομο.

  8. Ο/Η fr0g λέει:

    Μπα, τώρα τελευταία δεν ειπώθηκε τίποτα σχετικό με το θέμα του άρθρου σου. Έχουν ειπωθεί παλιότερα όμως και εκεί εκφράστηκαν και οι αντιρρήσεις. Τα τελευταία που πιθανώς να έχεις χάσει είναι η επιστολή του tango προς Dawkins και τα περί μαρμάρων του Παρθενώνα.

  9. Ο/Η Ιοκάστη λέει:

    Συμφωνώ βρε Μάνο μου και ειδικά με την τελευταία πρόταση. Και χαίρομαι κιόλας γι’αυτό, προσωπικά έτσι μ’αρέσει να είναι, θα ήταν η απόλυτη βαρεμάρα και δεν θα μαθαίναμε ποτέ τίποτα αν συμφωνούσαν όλοι με τους πάντες. Όταν όμως ακούω άτομα να το παίζουν προοδευτικά και ανοιχτόμυαλα και καλά υπέρ της διαφορετικότητας και της ελευθερίας σκέψης κι από την άλλη θεωρούν πως αν κάποιος δεν έχει την συμπεριφορά που αυτοί θεωρούν σωστή δεν είναι άθεος (άσχετα με το αν πιστεύει στον θεό ή όχι), ε μου γυρίζει το μάτι ανάποδα ρε. Ναι τα έχω πάρει κρανίο, θα μπορούσα να βρίζω για μέρες :p

    Κι αναρωτιέμαι πραγματικά: είναι αφελέστατοι/ανώριμοι δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο και δεν καταλαβαίνουν ότι άλλα λένε κι άλλα κάνουν ή είναι απλά μαλάκες και το καταλαβαίνουν αλλά υποκρίνονται γιατί θέλουν να το παίξουν κάποιοι; Τι ισχύει από όλα αυτά, οέο;
    Τέλος πάντων, δεν πιστεύω πως είναι και πάρα πολλοί πάντως… Ας διατηρήσουμε την αισιοδοξία μας (τα σχόλια εδώ πάντως βοηθάνε σ’αυτό, να’ στε καλά)

    Βάτραχε θα περάσω σύντομα, I promise! Το έχω σκοπό εδώ και μέρες (αλλά με τις βλακείες που ακούω μου ανεβαίνει η πίεση και μετά βλέπω μπλογκς και μου γυρίζουν τα άντερα…)

  10. Ο/Η The_Stranger λέει:

    Το ότι κάποιος είναι άθεος δε σημαίνει ότι πρέπει να μισεί όλους όσους πιστεύουν σε κάποια θρησκεία. Αυτό, άλλωστε, είναι και ένα από τα βασικά λάθη που κάνουν οι επικρατούσες θρησκείες του πλανήτη: Διδάσκουν ότι είναι «η μοναδική αληθινή θρησκεία», προκαλώντας το μίσος των πιστών της σε βάρος των άλλων, των «άπιστων». Γιατί να κάνουμε το ίδιο λάθος και οι άθεοι;

    Όλοι αμφιβάλλουμε κατά καιρούς, και ειδικά οι άθεοι, γιατί είμαστε πιο ευάλωτοι σε όλα τα υπαρξιακά διλήμματα, αφού δεν πιστεύουμε ότι κάποιος καλός Θεός θα σώσει την ψυχή μας. Λογικό είναι αυτό. Το αντίθετο είναι αυτό που πρέπει να φοβόμαστε: Η βεβαιότητα. Και αυτό ισχύει για θρήσκους και μη.

    Ωραίο κείμενο, τροφή για σκέψη!

    Δε συνεχίζω το σχόλιο, γιατί το βλέπω για σεντόνι!🙂

  11. Ο/Η Ιοκάστη λέει:

    @The_Stranger

    μα αφού μ’αρέσουν τα σεντόνιααααααα!!! Εσύ καλά τα λες, απλά μερικοί δεν ακούνε :p

  12. Ο/Η Κλείτωρ λέει:

    Να δεις εγώ τι έχω τραβήξει με τι ταμπέλες… που να σου λέω τώρα…!
    Όσοι δογματίζουν και για τους άλλους όπως και για τον εαυτό του είναι επειδή ετεροπροσδιορίζονται πράγμα που σημαίνει πως υπάρχουν παρασιτικά. Είναι σύνηθες το φαινόμενο.
    Επειδή λοιπόν είχα και έχω πολλές φορές το ίδιο πρόβλημα τι έκανα; Φόρεσα από μόνος μου όλες τις ταμπέλες, μα όλες κυριολεκτικά και ησύχασα. Είμαι οτιδήποτε θέλει ο καθένας και δεν με νοιάζει καθόλου. Έτσι φορώντας όλες τις ταμπέλες κάνω ότι πραγματικά θέλω αφού όπως και να με χαρακτηρίσουν… μέσα είμαι. Ησύχασα λοιπόν και την βρίσκω με τον εαυτό μου αδιαφορώντας για τις ταμπέλες και τους χαρακτηρισμούς κάνω ότι γουστάρω. Η ζωή είναι πολύ ωραία και πολύ μικρή για να ασχολούμαι με το πώς θα με χαρακτηρίσουν. Αχαρακτήριστος.

  13. Ο/Η Ιοκάστη λέει:

    @Κλείτωρ

    Ευτυχώς όμως που υπάρχουν και κάποιοι που καταλαβαίνουν, αγνοούν τις ταμπέλες και βλέπουν την ουσία… Να’σαι καλά, τα είπες ωραία κι αυτό με την παρασιτική ύπαρξη μερικών ήταν πολύ καλόοοο!!! Ένας φίλος τους λέει συναισθηματικούς βρικόλακες…

  14. […] έχω συναντήσει εδώ γύρω (τους άθεους τους έχω κράξει εδώ, ας μην επαναλαμβάνομαι). Φυσικά υπάρχουν κι άλλες […]

Σχολιάστε

