Απαντήσεις στον Ιωάννη, μέρος 1ο

Λοιπόν επειδή τα σχόλια του Ιωάννη είναι ελαφρώς τεράστια, αποφάσισα να τα μεταφέρω σε νέα άρθρα και να του απαντήσω εκεί (έχω κόψει 1-2 παραγράφους για λόγους οικονομίας χώρου). Για όσους έχουν χάσει την αρχή της κουβέντας, όλα ξεκίνησαν σε μια συζήτηση για το αν τα θρησκευτικά πρέπει να διδάσκονται ή όχι, στο ιστολόγιο του simon. Μαύρα γράμματα = Ιωάννης, μωβ γράμματα = απαντήσεις μου:

Πρέπει να δημιουργηθεί μάθημα pure ideology/ethics/philosophy περί πίστης ή ιδεολογίας. Δηλαδή η οντολογία και η σημασιολογία της ύπαρξη τους στην ανθρώπινη φύση και κοινωνία.

Περί ιδεολογίας και αν. Η ηθική και η φιλοσοφία δεν είναι συνυφασμένη με την θρησκεία όσο κι αν χτυπιούνται μερικοί. Και όταν σε ένα σχολείο υπάρχουν μουσουλμάνοι, βουδιστές, παγανιστές, άθεοι, αγνωστικιστές και χριστιανοί για ποια πίστη ακριβώς θα τους μιλήσεις;;; Το να προσπαθήσεις μέσα από ένα μάθημα φιλοσοφίας να τους περάσεις κάποιες γενικά αποδεκτές ηθικές αρχές μπορώ να το καταλάβω και να το δεχτώ, αλλά τίποτα παραπάνω. Η θρησκεία είναι κάτι πάρα πολύ προσωπικό και έτσι πρέπει να μένει.

Ακόμα και οι φασίστες έχουνε την θέση τους στην δημοκρατία. Πως τους “μάχεσαι”, με το να υφίστανται σκεπτοκτονία και όχι γενοκτονία.

Φυσικά και έχουν θέση στην κοινωνία, αλλά δεν περιμένεις να διδάσκονται τα παιδιά στο σχολείο θεωρίες φασισμού σωστά; Επίσης ποτέ κανείς δεν μίλησε για γενοκτονία, το να μην διδάσκονται τα θρησκευτικά στο σχολείο είναι απλά μια απαίτηση για να σταματήσει ένας παράνομος προσηλυτισμός και τίποτα παραπάνω.

Η διαφορά ανάμεσα σε εμένα και σε άλλον είναι στην κοινωνική και κουλτούρας-φύσεως πραγματικότητα στην οποία εγώ και ο άλλος μεγαλώνει μέσω της διαφορετικής Ιστορίας, νοοτροπίας, παραδόσεις και αντιλήψεις.

Παράδειγμα: Εγώ και εσύ έχουμε τα “ίδια” άτομα, ηλεκτρόνια και πρωτόνια αλλά η διαφορά μας είναι στην συνείδηση. Είναι λες και είναι ένα DNA με άπειρους συνδυασμούς και περίπλοκα συστήματα πληροφορίες. Άπειρα με την έννοια ότι πάντοτε, θα υπάρχει έστω και η μικροσκοπική διαφορά που θα κάνει το σύνολο “ξεχωριστό”.

Δεν μιλάω για ανωτερότητα ή κατωτερότητα, αλλά για κάποια “διαφορετικότητα” εξαιτίας της εξέλιξης των διαφορετικών φυλών το οποίο διχάσει αλλά και ομορφαίνει την ποικιλία σε αυτό που λέμε ζωή.

Για να μην πολυλογώ, συμφωνώ. Κι εγώ πιστεύω πως είμαστε όλοι ίσοι και ίδιοι και πως η όποια διαφορετικότητα είναι απλά θέμα κουλτούρας και δεν αποτελεί ένδειξη ανωτερότητας ή κατωτερότητας. Για την υπαρξιακή συνείδηση δεν είμαι και τόσο σίγουρη, γνώρισα πολλούς ξένους (άγγλους, ισπανούς και κινέζους κυρίως) που είχαμε ακριβώς τις ίδιες ανησυχίες και αντιλαμβανόμασταν τα πάντα με τον ίδιο τρόπο πάνω κάτω, Αντίστοιχα έχω γνωρίσει και πολλούς έλληνες που είναι λες και ζούμε σε άλλο σύμπαν. Παίζει ρόλο και το άτομο και οι συνθήκες που έχει μεγαλώσει και το πόσο έχει ψαχτεί/διαβάσει και τι κλπ.

Και η Ιστορία, αν και γίνεται (ανάθεμα την ώρα και συγνώμη για τις ύβρεις) σαν ένα στρατιωτικό λέγει ώστε να “γίγνεσθαι” Ελληναράς, την σέβομαι γιατί η κάθε φυλή έγραψε με αίμα την δικιά της “μνήμη” στην ανθρωπότητα.

Να βρίζεις γενικά και αόριστα δεν με πειράζει καθόλου, αρκεί να μην απευθύνονται προς συγκεκριμένα άτομα οι ύβρεις (οι πολιτικοί εξαιρούνται, βρίσε ελεύθερα). Την ιστορία την σέβομαι γιατί μ’αρέσει να ξέρω τι έγινε στο παρελθόν. Όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στον κόσμο. Θεωρώ σημαντικό να γνωρίζουμε τα γεγονότα που διαμόρφωσαν τον κόσμο όπως είναι σήμερα, βοηθά στο να κατανοήσουμε καλύτερα κάποιες καταστάσεις (και θεωρητικά στο να αποφύγουμε τα λάθη του παρελθόντος). Τώρα όσον αφορά την ιστορία σαν μέσο δημιουργίας εθνικής συνείδησης όχι απλά δεν μ’αρέσει, με ενοχλεί. Αλλά αυτό είναι άσχετο με το θέμα.

Και τα θρησκευτικά ή στο όνομα της πίστης/θρησκείας/Θεού έπαιξαν Ιστορικά το σκοπό τους στην ανθρωπότητα και γενικά σε κάποιες “πατρίδες” όπως η Ελλάς.

Όχι. Πραγματικά δεν μπορώ να στο πω πιο απλά. Όχι. Τον ιστορικό σκοπό που (δυστυχώς) έπαιξαν τα θρησκευτικά στην χώρα μας θα πρέπει τα παιδιά να τον μαθαίνουν μέσα από την ιστορία και μόνο και σωστά, όχι όπως τον μαθαίνουν τώρα. Τώρα τους λένε απλά προπαγανδιστικές αηδίες για να δείξουν πόσο στήριξε η εκκλησία την χώρα, πράγμα που δεν ισχύει ούτε στο ελάχιστο αλλά είναι κι αυτό άλλο θέμα (ευτυχώς από το δημοτικό αλλά και στο γυμνάσιο οι ιστορικοί που είχα στο σχολείο μας είχαν υποδείξει διάφορες ανακρίβειες με αποτέλεσμα κάποιοι από εμάς να το ψάξουμε λίγο περισσότερο και να μην εμπιστευόμαστε τυφλά ό,τι γράφουν τα σχολικά βιβλία).

Τα θρησκευτικά από μόνα τους δεν έχουν θέση στο σχολείο. Δεν είναι δυνατόν τα παιδιά να μαθαίνουν τι λέει η Αγ. Γραφή (που κι αυτά δηλαδή μισά τους τα λένε..). Αυτό λέγεται κατήχηση και πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω τι δουλειά έχει σ’έναν χώρο όπου διδάσκονται επιστήμες.

Φυσικά θα πρέπει να διδάσκονται και οι δωδεκάθεοι γιατί και αυτό ήταν μέρος της “πίστης/θρησκείας” για τους αρχαίους Έλληνες.

Σαν ιστορία ξανά, όπως και διδάσκεται δηλαδή η μυθολογία τώρα.

Εμένα το να με βαφτίσουνε χριστιανό ή σε μία θρησκευτική Εκκλησία δεν μου καίγεται καρφί και ούτε θα αλλάξω το όνομα μου. Γιατί αποφάσισα να πάρω το μοναχικό δρόμο του αγνωστικού και να δω που θα φτάσω και αν έχω όρια.

Ωραία, δικαίωμά σου. Εμένα όμως με ενοχλεί που με βάφτισαν. Σε πειράζει αυτό;

Και με ενοχλεί για πολλούς λόγους. Κατ’αρχήν γιατί έκαναν κάτι όταν ήμουν μικρή χωρίς να με ρωτήσουν. Έγινα Χριστιανή από όταν ήμουν μωρό, ουσιαστικά δεν είχα επιλογή. Γενικά μας βάζουν από μικρά παιδιά στο τριπάκι πως είμαστε χριστιανοί. Το θεωρείς σωστό αυτό; Και σε ρωτάω, γιατί το κάνουν; Εγώ θεωρώ πως το κάνουν γιατί φοβούνται πως αν δεν υπάρξει η 12χρονη πλύση εγκεφάλου και αυτό το γάντζωμα της πίστης στο μυαλό των παιδιών από μια τρυφερή ηλικία, θα μειωθεί το κοπάδι τους τραγικά. Και θα χάσουν τα έσοδα. Ε δεν μ’αρέσει βρε παιδί μου αυτό, τι να κάνω; Το θεωρώ ύπουλο και φασιστικό.

Και καλά είχα την τύχη να μην πολύ-ασχολούνται με την θρησκεία οι γονείς μου, να διαβάσω πολύ και να ξεφύγω. Άλλοι σκαλώνουν όμως και γίνονται πρόβατα κυριολεκτικά. Ξέρω άτομα που έχουν πολύ άσχημη ψυχολογία επειδή τους δημιουργούνται τύψεις από την θρησκεία. Μπορεί αυτό να μην σε πειράζει αυτό αλλά εμένα με πειράζει και πολύ μάλιστα, γιατί είδα φίλο μου να είναι χάλια και να μην μπορώ να τον βοηθήσω μ’όλες αυτές της χαζομάρες που του είχαν βάλει στο κεφάλι του.

Επίσης με ενοχλεί γιατί βλέπω άτομα που είτε είναι χριστιανοί είτε όχι (!!) δεν έχουν διάθεση να κάνουν τίποτα για τα αίσχη της εκκλησιάς, παρόλο που τα βλέπουν. Με ενοχλεί γιατί ενώ είμαι άθεη πληρώνω τους παπάδες και την εκκλησία τους, γιατί δεν φορολογούνται όπως όλος ο κόσμος, γιατί η εκκλησία θεωρεί πως πρέπει να έχει λόγο σε κρατικά θέματα, γιατί όποιος με γνωρίζει συμπεραίνει πως πρέπει να είμαι χριστιανή!! Μιλάμε για μια τραγική κατάσταση και το πιο τραγικό για μένα είναι πως ο κόσμος δεν το συνειδητοποιεί και λένε όλοι την γνωστή καραμέλα: «ε καλά μωρέ και τι έγινε; Εγώ πιστεύω απλά σε μια δύναμη ή δεν πιστεύω σε τίποτα, δεν υποστηρίζω την εκκλησία, και το τι κάνει δεν με ενδιαφέρει»

Και μετά έρχεται η εκκλησία και σου πετάει ένα: «το 97% των ελλήνων είναι χριστιανοί και γι’αυτό εμείς θα κάνουμε ό,τι γουστάρουμε». Το δεν υποστηρίζω την εκκλησία είναι ένα μεγάλο ψέμα για να έχει ο καθένας την συνείδησή του ήσυχη, η ανοχή είναι στήριξη.

Για να φτάσουμε σε μία κοινωνία ανεξιθρησκίας θα πρέπει ο άνθρωπος ως ον, να αποδείξει πως έχει φτάσε σε ένα “respectable and ethical romance” το οποίο είναι ο διαλογισμός, ο φωτισμός, η νοηματική υπέρβαση και ούτω κάθε εξής.

Ε; Γιατί; Ανεξιθρησκία σημαίνει πως ο καθένας θα μπορεί να πιστεύει ό,τι θέλει και δεν θα υπάρχουν κυρίαρχες θρησκείες και επίσημη θρησκεία του κράτους. Σιγά την υπέρβαση που πρέπει να γίνει.. Αυτά τα θεωρώ αυτονόητα, και είναι κεκτημένα ανθρώπινα δικαιώματα αλλά εδώ στο Ελλαδιστάν δεν παίρνουμε χαμπάρι.

Παράδειγμα για εμένα η κάθε ιδεολογία, εκτός του Φασισμού [γιατί όπως έχω γράφει στο blog μου είναι ένα ahistorical straight jacket (ότι δηλαδή μου είναι αδιανόητο κάτι τόσο εγκληματικό να υπάρχει στην Ιστορία της ανθρωπότητας ως ύπαρξη και μόνο], είναι pure. Όπως όταν ακούω αυτό: http://uk.youtube.com/watch?v=InXYfCBCWNw

Μα βρε Ιωάννη, άκου τι λές!! Χαίρω πολύ, κάθε ιδεολογία είναι σεβαστή, αλλά όχι να την διδάξουμε και στο σχολείο!! Θα πρέπει δηλαδή να πιάσουμε όλες τις ιδεολογίες του κόσμου και να τις μάθουμε στα παιδιά; Ας τα μάθουμε να αγαπάνε την γνώση και να ψαχτούν μόνα τους να διαβάσουν όσα περισσότερα μπορούν ΕΚΤΟΣ σχολείου.

Και εγώ ως ψυχολόγος που θέλω να σπουδάσω, θα προτιμούσα να μην υπάρχει ποτέ ψυχολογία επειδή θέλω τους ανθρώπους να γίνουνε νοηματικά πιο δυνατοί. Αλλά στις -ζωές μας πάντοτε θα ψάχνουμε για ένα στήριγμα, ελπίδα, ψέμα, πες το ότι θες.

Αρκεί το στήριγμα να μην εκμεταλλεύεται τους πάντες μέχρι αηδίας. Ή έστω αν κάποιος την βρίσκει με το να τον εκμεταλλεύεται πάω πάσο, ας του κάνουν ό,τι θέλει. Αλλά όχι και να υποτιμούν την νοημοσύνη όλων μας καθημερινά.

Το πιο αξιολύπητο είναι ότι ο άνθρωπος συνεχίσει να έχει ανάγκη ή να είναι εξαρτημένος ψυχολογικά από κάτι μη-χειροπιαστό και η ύπαρξη του και μόνο να μην είναι αρκετή για να του δώσει αυτό που ψάχνει.

Μήπως όμως την έχει αυτή την ανάγκη γιατί από μικρό τον μαθαίνουν να νομίζει πως την έχει; Γιατί τον ποτίζουν με ιδέες όπως η θρησκεία και το πόσο εξαρτάται από αυτή αντί να τον μαθαίνουν να στέκεται στα πόδια του; Μήπως το όλο σύστημα αυτή την στιγμή δεν προτρέπει τους ανθρώπους να σκεφτούν και να διαβάσουν αλλά να ακολουθήσουν την εύκολη λύση που είναι ένα αποκούμπι, έστω και ψεύτικο; Κάθε νόμισμα έχει 2 όψεις (τουλάχιστον, μη σου πω και παραπάνω) και καλό είναι να σκεφτόμαστε και τις 2 πριν καταλήξουμε κάπου.

Τα χριστιανικά κράτη συγκριτικά με τα άλλα κράτη, έχουνε μία τάση πιο “ηθική αν όχι πιο θετική” ή τουλάχιστον από την αρχή και μετά έτσι ήτανε. Στο τέλος όμως, πτώση και πάλι πτώση όπως με όλα, και όταν λέω όλα εννοώ το κάθε γράμμα με κεφαλαία. Φυσικά ο Βουδισμός κατακράτος ή παρόμοια ρεύματα είναι τα πιο ιδανικά. Αλλά κάτι από πριν έδωσε βάση για να υπάρξει ο Βουδισμός ως ιδεολογικό κίνημα.

Κι εδώ διαφωνώ, από όσα έχω διαβάσει δεν έχω δει πουθενά πιο ηθική στάση στα χριστιανικά κράτη. Αντιθέτως μάλιστα, αυτά τα κράτη είναι πιο παθιασμένα στο να μεταδώσουν την θρησκεία τους στου άλλους με όποιο κόστος.

Όλα όσα υπήρξαν, υπάρχουνε και θα υπάρξουνε θα έχουνε να μας διδάξουν ένα μάθημα.

Ναι όμως τι πιστεύεις πραγματικά μέσα στην καρδιά σου, στην ψυχή σου και γενικά σε αυτό που λες αίσθημα. Ότι η πιθανότητα ενός ανθρώπου να κάνει το καλό ή να νιώσει τύψεις και ενοχές ποια είναι; Του άθεου ή του θεϊστή; Σε αυτόν που ξέρει πως δεν υπάρχει κανένας από “πάνω” να τον “τιμωρήσει” ή σε αυτό που φοβάται τον από πάνω και δεν τολμάει να σκεφτεί να “αμαρτήσει”;

Ειλικρινά όσοι άθεοι ξέρω είναι τουλάχιστον όσο ηθικοί είναι και οι χριστιανοί που ξέρω. Δεν με ενδιαφέρει να κάνει κάποιος το σωστό επειδή φοβάται την τιμωρία, το βρίσκω πολύ αξιολύπητο. Θέλω να ελπίζω πως μπορούμε να μάθουμε σαν είδος να κάνουμε το σωστό γιατί αυτό νιώθουμε πως πρέπει να κάνουμε. Στην τελική γι’αυτό υπάρχει το κράτος (μεταξύ άλλων), για να τιμωρεί τους παραβάτες του νόμου, την θρησκεία τι την θέλουμε;

Ακόμα και για τους Αρχαίους οι οποίοι ήτανε οι Πατεράδες του ήθους και ούτω κάθε εξής, υπήρχε και ένας από “πάνω” που μπορεί συμπωματικά ή όχι να έπλασε τις λέξεις όπως το δίκαιο, το σωστό, ηθικό, σεβασμός, αρμονία και ειρηνική συμβίωση και τα εξής.

Ευτυχώς όμως τα χρόνια πέρασαν, ο κόσμος εξελίχθηκε, η επιστήμη προχώρησε, ξυπνήσαμε λιγάκι και τα πράγματα άλλαξαν. Τα πράγματα αλλάζουν συνεχώς, ας μην κολλάμε στο παρελθόν.

Το να μαθαίνεις θρησκευτικά δεν είναι η ιδανική αρετή ή ηθικό είναι όμως μέρος τους.. Το να πάρεις ναρκωτικά το ίδιο. Το να αγαπάς, το ίδιο.

Μα όχι δεν είναι!! Άσε που η χριστιανική ηθική μπορεί να μην ταιριάζει με αυτό που θεωρώ εγώ ηθικό και πιθανότατα δεν ταιριάζει μ’αυτό που θεωρεί ένας αλλόθρησκος ηθικό. Τι κάνουμε τότε;

Η ελπίδα ή πίστη και αυτά το ίδιο δρόμο ακολουθούν.

Απλά η ταπεινή και η σεμνή μου γνώμη, ή προβληματισμός/αφύπνιση είναι ότι πάντοτε η ανθρώπινη φύση θα έχει ανάγκη “κάτι” για να την υπερφοβάται, να την υπερσέβεται και υπερκτιμά.

Εγώ πιστεύω στον Θεό ως “πλάστη/δημιουργό”, και όχι ως Θεό οποιασδήποτε θρησκείας, αλλά όχι σε Αυτόν (δεν περιμένω από αυτόν τίποτα και κανέναν).

Ναι αλλά ζεις σε μια χώρα που η εκκλησία ενός συγκεκριμένου θεού κάνει ό,τι θέλει βασισμένη στην ανοχή όλων μας.

Μάλλον κι εσύ, όπως και το 90% των ατόμων που έχω μιλήσει, βγάζεις λανθασμένα συμπεράσματα όσον αφορά το γιατί εμείς ασχολούμαστε με την θρησκεία και φωνάζουμε και αγανακτούμε. Θα σου εξηγήσω τι εννοώ σε επόμενο άρθρο όμως γιατί αυτό έχει ξεφύγει σε μέγεθος…

3 thoughts on “Απαντήσεις στον Ιωάννη, μέρος 1ο

  1. Ο/Η Geysser λέει:

    Πάντως από συντακτικό, λίγο περιβόλι ο Ιωάννης…

  2. Ο/Η nespa λέει:

    Πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση. Το πρόβλημα είναι από πού να ξεκινήσω και τι να πρωτοπώ..

    Εν αρχή θα ήθελα να επισημάνω πως η μεν θρησκοληψία βασίζεται σε μιαν αρχή που λέμε πως ήσαν ο θεός και η δε φιλοσοφία στηρίζεται στην κατανόηση και κυρίως στις ερωτήσεις περί κόσμου, φύσης και αυτού που αντιλαμβανόμαστε ως υπαρκτό. Η φιλοσοφία δέχεται ως αρχή την αμφισβήτηση ενώ η θρησκεία όχι, αναφορικά με την πηγή της δεύτερης που θέλει να είναι ο Θεός. Πως μπορεί αυτή η αντίθεση να συνυπάρξει σε ένα και μόνο μάθημα; Αναρωτιέμαι..

    Φασίστες σε δημοκρατία δεν υφίστανται πραγματικά, εκτός κι αν τους εξοστρακίσουμε και πάνε παραπέρα! Και αναφέρομαι στον τρόπο κι όχι σε άτομα. Η ιδέα της δημοκρατίας αφουγκράζεται την ολική άποψη των πολιτών κι όχι μιας μειοψηφίας, όπως νοείται ένα φασιστικό και μη δημοκρατικό καθεστώς στις μέρες μας. Αν και η Ιοκάστη δεν έπιασε επακριβώς το νόημα του ερωτήματος αυτού, πολύ σωστά γράφει πως η κάθε θρησκεία προσηλυτίζει πίσω από το ψευδή πέπλο της ανοχής μας, αναφορικά με την επίσημη θρησκεία του κάθε κράτους. Και στην Ελλάδα είναι η ορθοδοξία που εισχώρησε στην εκπαίδευση με τα γνωστά αποτελέσματα στην παιδεία, αν την θεωρήσουμε ως «παιδεία» τέλος πάντων.

    Η ιστορία όμως δεν είναι ένα «στρατιωτικό» εγχειρίδιο ώστε να σε κάμει να γίνεσαι «Ελληναράς», αλλά μια ριζοσπαστική προσέγγιση που θα βοηθήσει τους αναγνώστες της να κρίνουν τα ορθώς πεπραγμένα και τα εσφαλμένα αυτής, έχοντας κατά νου την προδιάθεση για κριτική της παράδοσης, κι όχι στόχο την ερμηνεία ώστε να καταλήξουν στην άποψη που είχαν πριν σχηματίσουν την άποψή τους αυτή. Αυτό που φαίνεται πως βρίζει εμμέσως πλην σαφώς ο άνθρωπος που συνομίλησες, φαίνεται στην ίδια πρότασή του πως και το σέβεται, κάτι που όπως εξήγησα με βρίσκει αντίθετο. Διότι ακριβώς όπως λες Ιοκάστη: «Τώρα όσον αφορά την ιστορία σαν μέσο δημιουργίας εθνικής συνειδήσεως όχι απλά δεν μου αρέσει αλλά με ενοχλεί κιόλας. Αλλά αυτό είναι άσχετο με το θέμα μας».

    Όπως πολύ σωστά λέγει η Ιοκάστη, αν θέλουμε να εντάξουμε τα θρησκευτικά στο ιστορικό γίγνεσθαι, θα πρέπει να το δούμε αντικειμενικά όπως η ιστορίας μας μας επιτρέπει, δίχως ερμηνείες, μήτε ορθόδοξες μήτε άλλης θρησκευτικής οργάνωσης, αλλά καθαρά εναποθέτοντας κριτική στην ιστορία.

    Αναφορικά με το δωδεκάθεο, που ως όρος ήταν άγνωστος στους αρχαίους μας προγόνους, διότι πέραν των δώδεκα θεών του Ολύμπου κάθε τόπος είχε και άλλες προ-ολύμπιες, ίσως και όχι μόνον, θεότητες, στην κουλτούρα του, αλλά τέλος πάντων, όπως ακριβώς υπάρχει ανάγκη κατανόησης της αρχαιοελληνικής θρησκείας και των σημασιών αυτής, παρομοίως υπάρχει ανάγκη και κατανόησης της χριστιανικής μονοθεϊστικής άποψης.

    Ιοκάστη δεν πρέπει να σε απασχολεί το γεγονός ότι βαπτίσθηκες χριστιανή, όπως δεν με απασχολεί κι εμένα παρομοίως, διότι πολύ απλά η συνειδητοποίηση της θέσης μας και η γνώση ήταν αυτή που μας επέτρεψε να προσπεράσουμε την προϋπάρχουσα κατάσταση στην οποία βρισκόμασταν: Δες το ως εξέλιξη του εαυτού μας κι όχι ως κάτι που θα μας στιγματίζει αιώνια. Άλλο αλλαγή της παιδείας κι άλλο απαλλαγή της επίσημης θρησκείας. Και τι θέλω να πω.

    Ναι όντως θα έλεγα πως άκρως φασιστικός και ανορθόδοξος είναι ο τρόπος που επιλέγουν οι γονείς να βαπτίσουν τα παιδιά τους, αλλά δεν πρέπει να ξεχνούμε την έννοια της «επίσημης θρησκείας», που προϋπήρχε ως έννοια πριν τον χριστιανικό κόσμο, στον ελληνορωμαϊκό κόσμο επί παραδείγματι, όπου άπαντες οι δούλοι της «αθηναϊκής δημοκρατίας» υπουχρεούντω να συμμετάσχουν στις επίσημες «θρησκευτικές» εκδηλώσεις της εκάστοτε πόλης όπου αυτοί έμεναν, ανεξάρτητα αν αυτοί πίστευαν ή όχι.

    Η ανεξιθρησκία, όπως αυτός ο όρος επινοήθηκε από τους αρχαίους, δεν αφορά την αποδέσμευση από την «επικρατούσα θρησκεία» αλλά η ελεύθερη επιλογή του ατόμου να ακολουθήσει προσωπικά κάτι διαφορετικό από το επικρατέστερο, φτάνει όμως να το σέβεται και να λαβαίνει μέρος στις εορτές που αυτή καθορίζει..

    Πολύ σωστά λες: «Θα πρέπει δηλαδή να πιάσουμε όλες τις ιδεολογίες του κόσμου και να τις μάθουμε στα παιδιά; Ας τα μάθουμε να αγαπάνε την γνώση και να ψαχτούν μόνα τους να διαβάσουν όσα περισσότερα μπορούν ΕΚΤΟΣ σχολείου». Συμπληρώνω: Έχοντας τα εφόδια να αμφισβητήσουν παράλληλα τα όσα έμαθαν..

    ΔΕΝ ΑΝΤΕΧΩ ΑΛΛΟ ΒΡΕ ΙΟΚΑΣΤΗ!! ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΒΙΒΛΙΟ!! ΧΑΧΑ.. ΑΛΛΗ ΦΟΡΑ Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ.. (ΑΝ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ.. Η ΟΛΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΑΣ)

  3. Ο/Η Ιοκάστη λέει:

    Χεχε, ναι ήταν λίγο μεγάλο το άρθρο.. Και που να έβλεπες κι όλο τον διάλογο..

    Γενικά (όπως ξέρεις) συμφωνώ με αυτά που γράφεις.

    Μια μικρή ένσταση στο τέλος περί ανεξιθρησκίας. Δεν συμφωνώ με το να υπάρχει επικρατούσα θρησκεία, δεν καταλαβαίνω τον λόγο για κάτι τέτοιο. Και το ότι ίσχυε παλιά, ή και πάντα, δεν σημαίνει πως είναι καλό για το σήμερα και πως δεν πρέπει να αλλάξει. Η πίστη είναι προσωπικό ζήτημα, όπως έχω βαρεθεί να λέω, κι έτσι θα έπρεπε να μείνει, οποιαδήποτε δημόσια και υποχρεωτική έκφρασή της παραβιάζει ανθρώπινα δικαιώματα και αυτό αρκεί νομίζω για να είναι καταδικαστέα.

    Δεν με ενοχλεί που βαφτίστηκα γιατί δεν είναι από μόνο του αρκετό ώστε να αποκτήσω θρησκευτική συνείδηση. Με ενοχλεί όμως που αυτό με κατέταξε αυτόματα σε μια ομάδα, καταγράφτηκε στο ληξιαρχείο και έτσι με βάζει κι εμένα στο 97% του κόσμου που είναι χριστιανοί ορθόδοξοι στην Ελλάδα και έχουμε βαρεθεί να το ακούμε στις στατιστικές που παρουσιάζουν συνεχώς.

    Αυτό που λες, να έχουν οι άνθρωποι τα εφόδια να αμφισβητήσουν τα όσα μαθαίνουν, διαβάζουν και ακούνε είναι ίσως το πιο σημαντικό από όλα όσα έχουν ειπωθεί ως τώρα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s